Insan-Insan Istimewa

Friday, January 22, 2010

Siakap masak stim...

Assalam...

Jeng..jeng..jeng... tajuknyer begitu mengujakan tol x???? hehehehe... xctually n3 ni nak cite pasal masakan ikan siakap yang aku cipta sendiri p mybe sama kot ngan orang len masak.. coz aku masak ikan tu ikut suka aku jek.. aku  letak semua bende yang aku rasa ok n sesuai ngan ikan siakap tu.. aku masuk air dalam kuali n idupkan api gas then tunggu sampai mendidih, pas 2 aku masukkan ikan n semua bahan2 yg patut ; bawang besar, bawang putih, halia, serai, cili padi n asam keping. then tunggu semua tu mendidh lek n letak garam n ajinomoto. Aku biarkan ikan tu dalam 5-10 minit then ready for eat. At first tu my hubby cam ragu2 jek nak makan but bila suapan pertama masuk lam mulut trus xbenti2 makan sampai lah abis... Aku hepi sangat coz berjaya wat seperti yang aku bayangkan... takut gak kalau2 xsedap, p alhamdulillah licin my hubby n I baham...



Ikan siakap sedang mendidih, aku tutup ngan tudung periuk nak bagi wap kat ikan tu.



Aku bukak tudung periuk nak tengok ikan dah tol2 masak ke lom.. Terliur x?.. hehehehe



Ikan dah masak dah.. xsabo nak makan ni..



Close-up nak bagi korang terliur... sedap giler...

Cite pasal masak-memasak ni, dulu aku memang xsuka nak masak. Masa bujang lagi la malas, dok uma bujang langsung xmasak, pas lek keje trus singgah kedai makan tok isi tangki perut ni so sampai uma tinggal bersihkan diri n tido jelah.. lau aku lek kampung, mak confirm membebel xsudah coz anak dia ni malas nak ke dapur so nak taknak aku paksa gak diri aku ni ke dapur. bende yang paling aku benci nak wat bila kat dapur semestinya siang ikan. bau ikan buat aku menyampah, sampaikan pernah aku cakap lau aku kahwin nanti, aku beli ikan yang dah siap siang jek.. tapi tu semua dulu, sekarang aku dah kahwin n semua bende yang aku benci dah jadi rutin seharian so xdapat dah nak elak2. Aku rasa syukur coz sometimes my hubby akan tolong gak ke dapur, fyi my hubby pun terror tau bab masak-memasak ni.. kekadang aku pun tanya my hubby nak masak camne lau aku kurang yakin ngan bende yang aku nak msak tu.. Papepun sebagai isteri memang nak taknak memang wajib ke dapur...kan ader pepatah cakap : air tangan isteri tu sangat mujarab tok wat suami bertambah sayang kat kita, so kalau nak suami kita sayang sepenuh hatinya kat kita kene rajin masak tok suami la..ditambah dengan kasih sayang kita kat dia, rasa hormat kita kat dia, n jangan sesekali kurang ajar / melawan cakap suami... nusyuz tau.. erm aku tetiba nak jadi ustazah lak, erm aku harap berguna gak ape yang aku tulis n korang baca ni... wassalam.

No comments: