Insan-Insan Istimewa

Thursday, December 8, 2011

Ari tu mak aku masuk spital...

 Assalam korang...
semalam aku ada bagitau dalam n3 mak aku masuk spital kan, 
so rini aku kasik citer penuh pasal tu..

ari ahad 27.11.2011 aku tepon mak, then mak bagitau mak tak boleh nak jalan sebab kelengkang mak sakit. so aku suh mak g klinik esoknyer tapi ari senin kan public holiday Awal Muharam so mak postpond g klinik.. mak g klinik ari selasa 29.11.2011 tapi mak tak g klinik gomen, mak g klinik bayar kat bandar Kota Tinggi.. time tu mak citer semula mak dah takleh nak tahan sakit dah.. doktor pun tgk then doktor cakap doktor tak leh wat pape, doktor terus wat surat suh mak refer kat spital.. then Abah trus bawak mak g spital kota tinggi.. mak g kat Emergency tapi m.a kat situ cakap mak kene g kat klinik pesakit luar dulu.. padahal mak dah bawak dan tunjuk surat yang doktor klinik bayar tu bagi.. so mak kene tunggu jugak sampai doktor panggil.. time tu mak dah takleh nak duduk so mak wat muka tebal baring jek kat kusi menunggu area blakang... geram jek aku dengar time mak citer lek kejadian kat spital kota tinggi tu... lepas doktor bagi rawatan kat mak, memang sah mak kene warded sebab doktor cakap 'bende' kat kelengkang mak tu nampak teruk.. doktor cuba bagi ubat tahan sakit dengan antibiotik tengok samada 'bende' tu boleh surut tapinya tak boleh.. so pagi 30.12.2011 mak kene transfer ke Hospital Sultan Ismail sebab mak kene jalani pembedahan untuk belah 'bende' tu.. alahai terkejut aku time mak bagitau mak dah kene g spital JB lak.. aku baru nak gerak ke spital kota tinggi tengahari tu, so plan cancel terus tunggu mak kat spital sultan ismail tu.. 


belum sempat aku sampai spital tu mak dah sampai tu dengan nurse, aku jumpa mak kat tempat daftar masuk wad.. sayu tengok muka mak yang masih menahan kesakitan, diluar takde pun air mata yang mengalir tapi dalam hati ni memang aku menangis... aku cuba untuk jadi kuat taknak nangis-nangis dah.. taknak tengok mak nangis bila mak tengok aku nangis... urusan register setel aku trus ikut nurse bawak mak masuk wad kat Wad 4D katil no. 5, time tu memang dah nak masuk time melawat so terus tunggu mak dalam tu.. tengok mak memang macam serba tak kena, nak baring penat, nak duduk tak boleh... mak asyik tutup muka dengan baju sambil gigit koler baju sebab tahan sakit... kesian tengok mak... time mak gigit baju aku tak tengok pun mak, aku takut airmata aku jatuh depan mak... aku masuk tiolet kasik hati aku tenang..


pukul 3.00 lebih gitu baru doktor datang tengok mak, doktor amik detail pasal sakit mak dan background mak.. doktor tanya aku yang jawab, then doktor tengok tempat sakit mak.. doktor cakap sakit mak tu 'bisul yang takde mata so nanah memang dok dalam tu, tak boleh nak picit kasi keluar nanah sebab takde mata'.. nampak macam simple jek tapi mak yang tanggung, sakitnyer hanya Allah yang tahu.. syukur sangat sebab doktor n nurse dalam wad memang baik sangat, dorang memang give a gud take care kat patient.. amat puashati...

doktor bagi tau mak memang kene jalani pembedahan tunggu labour room kosong terus mak akan dibawak.. pagi 1.12.2011 nurse dah suh mak pakai baju untuk pembedahan, doktor bagitau anytime mak akan dibawak masuk bilik bedah... ubat yang mak makan untuk tahan sakit memang tak jalan langsung.. yang paling kesian mak kene posa stat kol 12 tengah malam sampailah pembedahan selesai.. mak asyik cakap mak lapo... nak wat camner, ikut arahan doktor paling penting.. janji mak cepat sembuh... kol 7.00 malam, adik sms aku bagitau bisul mak dah pecah, risau aku time tu.. aku dah lek uma lak tu.. nak g sana kang saper lak nak jaga adam.. lagipun bukan waktu melawat so memang tak leh masuk pun.. kol 8.00 malam adik sms lagik bagi tau mak dah masuk bilik bedah... time baca mesej adik airmata terus berderai.. risau sangat.. doa banyak-banyak harap takde bende buruk yang jadi... Alhamdulillah kol 10.00 malam adik sms bagitau mak dah kuar.. selamat segalaNya...


pagi 2.12.2011 doktor bagi tau mak dah leh discharge.. alahai lega rasa hati nih... waktu rehat kol 12.00 tengahri aku terus g spital untuk uruskan potong nama mak... sebab guna GL kan so takde pape bayaran pun dibuat.. sekarang dok kat spital gomen pun dah selesa sangat... kelas 2 dalam bilik ada 4 katil n 2 bilik air.. kusi pelawat pun selesa takdelah pakai kusi plastik...

setiap saat yang dilalui time tu memang amat berat, fikiran asyik berpusing jek.. macam perasaan ada.... dan Syukur lagi sebab kami sefamily dapat melaluinya dengan penuh tabah.. Terima kasih Allah..

 makcik yang masuk dalam gambar nih satu spital dengan mak kat kota tinggi, dapat penyakit yang sama jugak dengan mak dan tranfer ke spital sultan ismail pun nek satu ambulans... terhibur rasa hati dengan gelagat makcik nih... sukee dengan keletahnya... bila waktu melawat kol 2 tamat, aku tak turun bawah pun konon-konon aku jaga makcik nih, kiranya aku nih anak kepada makcik... makcik pun memang sporting abis, tak kisah pun...

sudah taknak ke spital nih dengan perasaan duka n hiba... biarlah ke spital nih dengan rasa gembira... kesihatan mak pun dah semakin pulih... Alhamdulillah... Terima kasih Allah..
sekian

5 comments:

Unknown said...

alhamdulillah...dah sihat mak wawit..:) klu org tua sakit hati kita mmg akan jd gundah gelana lbh2 klu masa tu kita jauh...

akiratoriza said...

memang tak tentu arah kak bila tau mak kene warded, ingatkan bisul bese jek tapinya sampai kene operate..

akiratoriza said...

memang tak tentu arah kak bila tau mak kene warded, ingatkan bisul bese jek tapinya sampai kene operate..

sletet said...

n0b66a4s56 z7u79m4u26 l5a52x2q35 d5f84z1k74 c2c83o2w67 e8z49t9h46

Anonymous said...

kyrie 8
supreme clothing
nike sb
kd13
palm angels clothing
supreme
kd 15
bape outlet
authentic jordans
hermes handbags