Insan-Insan Istimewa

Tuesday, March 20, 2012

ilang sudah 2 batang gigi....


Assalam korang...
arini aku amik cuti sebab ada appoinment dengan doktor pakar gigi kat HSA JB... 
motif gambar kat atas tu???
bukan gigi aku yang problem tapi gigi budak kat dalam gambar tu...
muka sememeh jek....

appoinment pukul 10.30 pagi dan aku sampai pukul 10 pagi... tunggu dalam 1jam jugak then nama adam dipanggil... aku bangga dengan sikap adam yang memang tak penah takut dengan doktor... aku memang cakap dengan adam gigi kene cabut sebelum g spital tu, reaksi adam okey jek... takde cakap takut pun.. 
masuk dalam bilik cabut gigi tu, then jumpa doktor yang sama time 1st time pegi minggu lepas... adam rileks jek bila doktor suh duduk kat kusi tok doktor tgk kesan luka kat gusi n gigi... gusi dah baik...

doktor tanya aku samada nak cabut 2 batang gigi tu trus ke atau nak cabut gigi yang dh mati tu.. aku tanya doktor lek ok ke kalau cabut 2 batang sekaligus, doktor cakap takde pape so aku wat keputusan cabut trus jelah 2 batang tu sebab 1 dh rosak n 1 lagi tu dh goyang. kalau simpan pun bukan boleh gunakan.. lagipun lepas ni kalau nak tumbuh gigi kekal aku tak payah susah2 nak piki lagi kan, betul tak???.

erm nak mula sesi cabut gigi tu.. 1st doktor letak gel kat gusi untuk bagi rasa kebas ckit, then baru doktor injek bius kat gusi. aku tengo doktor injek kat atas gusi, celah gigi n bawah gigi... memula adam tak nangis tapi bila dah lama ckit injek tu masuk kat atas gigi baru adam nangis... sorang nurse pegang kepala, aku pegang tangan n 2 org nurse pegang kaki... kali ni adam nangis taklah teruk sangat macam minggu lepas... lepas abis doktor injek adam diam semula... eh sebelum injek tu nurse siap bagi adam pakai spek mata tau, konon2 nak bagi adam syok n tak rasa takut lah.. erm lepas tu agaknya rasa tak selesa kot adam suh tanggalkan spek tu... 

lepas tu doktor tekan2 gusi adam then korek2 tepi gigi tu, then tanya kat adam sakit tak? adam ok jek.. trus lah cabut.. tak sampai 1minit pun gigi dah cabut.. aku tak pasan gigi 1st doktor cabut, cuma dapat tengok gigi kedua jek... aku memang tengok semua yang doktor buat... time doktor injek bius pun aku tengok siap pasan time bius tu masuk dalam gusi adam... time doktor cabut gigi tu adam memang nangis2, sampaikan doktor letak gauze then suh dia gigit pun adam taknak... bila dah setel aku suh bangun pun taknak, dia nak duduk kat kusi jek... sudahnya aku dokong jek sebab sebenarnya adam taknak jalan... kehkehkeh...

Alhamdulillah seme dah selesai.... bape hari sebelum apppoinment memang dah berpusing-pusing piki macam tak sanggup jek nak tengok adam kene lalui sesi cabut gigi dalam umur semuda 4 tahun ni tapi terpaksa redah lah sebab anak sendiri kan... nasib baik tak bape menyeramkan... fyi, aku memang paling takut bab-bab cabut gigi nih dapat rasa kesakitan time injek bius tu... maybe sebab adam budak kecik lagik then ada yang tolong bantu kan... 

next appoinment 19.4.2012... ingatkan dah takde urusan dah kat klinik pakar gigi nih... erm macam malas jek nak pegi lagik... tengoklah nanti macamana kan....

sebab adam jadi budak baik time cabut gigi so adam dapat sticker dari nurse n doktor... minggu lepas dapat ubat gigi dan berus gigi, kali ni dapat sticker pulak... trus diam dari nangis lepas doktor bagi sticker ben10... 

replika gigi adam....

zoom-in... rupa-rupanya panjang jugak gigi yang tertanam dalam gusi tu kan... ni baru gigi budak umur 4 tahun, cuba bayangkan gigi kite yang dah bertaun-taun nih tak tau lah panjang mana kan.... terkejut jugak aku time tengok gigi adam lepas doktor kuarkan dari gusi tadi...

zoom-in lagik.... memula nurse tanya nak tak gigi adam tu? tetiba aku jadi blurrr tak tau nak jawab aper.. then nurse bagitau kalau taknak saya buang jek..eh otak aku trus berputar then cakap 'eh saya nak lah'... erm betul jawapan aku kan, kalau tak memang takde memori gigi adam dalam belog nih... hihihiiiii...

hai, saya Adam dengan imej baru.... kehkehkeh...

 time snap gambar ni memang aku asyik nak gelak jek bila tengok gigi adam tu... erm esok pegi skull mesti banyak soklan yang adam kene jawab... takpelah adam bersusah-susah sekarang, bersenang-senang kemudian...
babai....

2 comments:

Maya Mayana said...

ee wit anak aku pn byk gigi rosak lebih dr 2,memang nk kena cabut atau gigi tu akan goyang dan tanggal sendiri? tkpe kalau eyhad tu kena lah sikit2 dulu,sebab terlalu la byk termasuk geraham pn dh berlubang...

jwab ye soklan aku ni...thanks

akiratoriza said...

gigi adam bukan rosak tp sebab terjatuh then goyang plak tu yg kene cabut.
lau gigi anak rosak baik g jumpa dentist nanti dentist akan wat keputusan samada perlu cabut atau tak. lagipun gigi susu memang akan tanggal cuma tunggu masa samada lambat atau cepat..

jawapan aku ok tak??? sori lau tak bape tepat... hihihiii