Insan-Insan Istimewa

Monday, January 31, 2011

Oh Nyamuk!!!!

Salam....
mesti korang pk aku nak citer pasal nyamuk kan...
tapi AWAS!
nyamuk yang dimaksudkan sangat-sangat la berbahaya..
boleh menyebabkan maut!
tapi aku bukan nak citer pasal nyamuk tu tapi..
disebalik kejadian kehiadiran nyamuk tersebut..
orang sekeliling yang menjadi mangsa..
kejadian ni berlaku 2 minggu lepas kot..
pihak pejabat kesihatan datang ke tpt aku tinggal..
dikhabarkan ada orang kene demam denggi so
diorang pun datang menyerang untuk bertarung dengan nyamuk-nyamuk aedes...
sejak dua menjak ni memang selalu la dorang dtg membuat penyemburan asap..
ntah la nak kata kawasan uma aku tu kotor takde la kot..
tak tau le camner leh terkena demam denggi tu...
orang lain yang kene, orang sekeliling pun kene berhati-hati jugak...
diorang datang dalam kul 6 petang, then wat announcement yang diorang nak sembur asap..
para penduduk dinasihatkan untuk keluar dari uma tp jangan tutup pintu..
so that asap leh masuk  ke dalam uma untuk menyerang nyamuk kalau2 ada dlm uma la
so kami sefamily pun ikut arahan tersebut dengan keluar mencari ketenangan...
jom...

 di sinila tpt kami mencari ketenangan.. mendengar deruan ombak dengan angin sepoi2 bahasa bersama burung-burung yang berterbangan.... ceh!

 budak yang paling excited! lau blh memang nak terus terjun masuk dalam air luat 2... hihihi.. dlm setengah jam gitu kami decide utk lek uma dengan harapan keje2 keje penyemburan telah tamat...

 tetapi sangkaan kami meleset sama sekali coz keje2 penyemburan masih berjalan... tgk abis asap penuh satu bangunan..

 time ni diorang sembur kat parking lot tp sampai ke atas asap naik...

 budak dengan muka pelik coz 1st time nampak asap yang berkepul2... lepas tu memang non stop Adam dok citer pasal asap 2, abis arini sambung sok pulak.

 dengan muka teruja melihat sesuatu.. apakah itu??

 dok kusyuk tengok Ayah mengaul2 nasi lemak dlm plastik rupa-rupanya... b4 sampai uma kami singgah kat Shell jap then Hubby beli nasi lemak RM 1.50 ni.. sedap tau!

 minum dengan air mineral.

 yang ni nasi lemak yang belum digaul2, ada telur rebus separuh.. memang sedap.. aku share dengan Adam tp takde makna share nyer coz Adam kasi perabih then tinggal yang sambal2 kat area nasi aku yang punya.. huhuhu...

 tengok la uma sangkar burung aku.. (mak aku gelar cenggitu coz masuk uma dh tak kuar2, hihihi) tinggi kan uma aku level 11..

 masih lagi menyembur... hampir sudah...

 makin hampir sudah... Adam dlm kete dok bising2 ckp asap...

 makin-makin hampir sudah gamaknya...

 amik ko, penuh asap masuk dlm kete... sesak kami seketika... mybe orang yang dok sembur 2 tak pasan kot kami ada dlm kete... trus Hubby gerak masuk kat parking kami bawah bumbung..

tunggu kejap kat parking kami then nek atas lek uma, tup tup dlm lif pun penuh asap. Adam trus tutup idung dengan gaya sedemikian rupa. Bijak tak saya????

1 comment:

Suziey Ahmad said...

samala kt tinggal dlm sangkar burung..ekekek:D

elok la slalu buat semburan ni..bhaya la nyamuk aedis ni..