Insan-Insan Istimewa

Wednesday, February 23, 2011

Korang penah dgr 'Chingay'??

Salam...

rasa tertarik nak citer pasal 'Chingay' ni.. kat JB ni memang setiap tahun akan ada perarakan Chingay, lau tak salah selepas 3 minggu CNY akan ada perarakan ni. aku pun memang tak penah tgk perarakan ni macamna coz hari terbesar perarakan diadakan pada waktu malam.. perarakan ni memang akan berarak satu bandaraya JB so jalan byk tutup. tadi Nurseri Adam pun tutup awal coz nurseri terletak memang kat jalan yang dilalui perarakan Chingay 2.. so bg mengelakan jalan jem time amik anak2, pihak nurseri amik keputusan tutup awal jam 2 petang tadi, aku nak taknak terpaksa akur untuk bawa datang Adam ke opis.. agak huru hara jugak la aku nak membuat keje opis bersama-sama budak tecit yang memang banyak songel 2.. ngeh..ngeh..ngeh.. dok main rubber stamp n stamp pad sampai tangan penuh dengan ink stamp pad, tak abis dengan itu blh pulak nak membuang sisa toksid nyer.. ingatkan sekali jek rupa2nya 2 kali, then yang 2nd time 2 aku trus ajak Adam balik coz diapers takde dah.. aku balik jam 4 petang tadi... dapat settle keje ckit jek, ada lagi yang belom settle. sok pagi2 huru hara la ckit nak bg settle yang belum settle tadi... Keluar dari gate utama opis, aku bekesempatan jugak tgk satu lori dok bawa ntah tak tau nak panggil apa, mungkin untuk  join dlm perarakan Chingay ni malam nanti.. korang nak tau ada perkara yang tak terpikir dek akal telah aku lakukan... masa aku pasan lori 2 jauh lagi then traffic light merah pulak.. so la tunggu lori 2 dtg dekat then dengan pantas mencapai kamera dlm h/bag aku.. try snap tapi tak boleh.. then eposid kelakar bermula.. ngeh..ngeh..ngeh... bagi aku ketawa dulu... kahkahkahkahkah.... lori tu memang ada 3 biji kete eskot then kete aku memang bersebelahan dengan kete kedua yang eskot lori tadi so aku tanpa melengahkan masa turunkan cermin tingkap then mtk tlg kat sorang mamat cina dlm kete 2... dia pun leh pulak bagi kerjasama siap suh aku cepat pas kamera kat dia coz takut kang traffic light bertukar ke kaler ijau kang... semua memember dok jerit n senyum dok tgk aku yang tanpa ada rasa malu 2... (misi seorang blogger yang nak jadi tegar kan, memang harus!) tak boleh blah aku ni kan... ngeh..ngeh..ngeh.. dlm otak terpikir jugak kang lau mamat 2 bwk lari kamera aku kang tak  ke aku gigit jari tp Alhamdulillah takde insiden buruk yang terjadi... tapi nyer jugak hasil tak bape memuaskan coz lari masih berada jauh dr kedudukan kenderaan aku.. nak suh mamat 2 zoom kan dh tak sempat traffic light dh tukar kaler dah.. so aku dengan perasaan hampa teruskan perjalanan menuju ke destinasi yang sebenar... jom tgk hasilnyer..


 erm tak tau nak panggil tpt ni apa.. ikut yang aku paham mungkin ini tpt mereka berkumpul sebelum berarak kot.. tpt ni akan dibina bila Chingay dh nak mula then akan dirobohkan..

 lori yang aku ceritakan tadi dok blm bulatan itam 2..

 ini hasil dari mamat cina 2.. jauh jugak kan... erm...

ni aku yang snap.. sambil drive aku kuarkan kamera dr tingkap then snap tanpa melihat skrin coz mata masih tertumpu ke arah jalan yang ingin diredah.. lau mata dok tgk kat skrin kamera alamatnya aku n Adam skrang sudah berada didalam spital gamaknya.. Nauzubillah!


berbalik pasal Chingay tadi.. Chingay ni merupakan acara tahunan dalam kalendar JB yang dihadiri oleh kaum cina malaysia. Mereka akan berarak seluruh bandaraya bertemankan kumpulan penari naga dan singa, kumpulan yang disolek dengan karakter2 yang putih melepak berwarna-warni. Ramai orang pasti ternanti perarakan ini dengan berbaris sepanjang jalan untuk tidak melepaskan peluang menyaksikan acara yang hanya sekali dalam setahun dan penuh dengan keunikkan..  gambar2 kat bawah ni ehsan mr,google bagi perarakan Chingay tahun2 sudah..







yang ni pulak aku cilok dari sini 

CHINGAY HITS JOHOR BAHRU

 by STEVEN CHEN on 8 Feb, 2011
 
Some 300,000 spectators will be eagerly awaiting the arrival of the five deities of various Johor Chinese temples for the Annual Johor Bahru Chingay Parade which begins February 22.
The deities will be followed by performers from various lion, dragon and martial arts schools to the beat of Chinese drums. Several roads, almost a 10km stretch, will be closed on the day.
The procession will start from the Resting Temple, moving along Jalan Ulu Ayer Molek, Jalan Yahya Awal, Jalan Ayer Molek, Jalan Ibrahim, Jalan Wong Ah Fook and all the way back to the Resting Temple via Jalan Tun Razak.
The parade, which has become an annual event since 2001, will last for two days. The five dieties of the various Malaysian Chinese clans will be placed securely on sedan chairs and carried by devotees to literally  ‘tour’ the city’s central business district.
Event highlights include dragon and lion dance troupes, costume parades and colourful floats. Thousands of local and foreign spectators and devotees are expected to line the streets to witness this unique annual event and to seek blessings of the respective deities.

nota kaki : 1 Malaysia memang betul2 1 Malaysia... hidup harmoni aman makmur..