Insan-Insan Istimewa

Wednesday, April 6, 2011

Pam Air dolu-dolu....

Salam
korang penah kenal tak dengan
PAM AIR dolu-dolu?
Yang macam kat bawah ni...


rajin pulak bapak aku cat pam air ni, motif kaler oren n kuning?? sudah tentu la ikut kaler lambang Felda kan.. bapak aku yang dok mengepam asap rokok tu..

eh ada budak syok korek lombong nampaknyer.....

banyak kenangan aku dengan pam air ni
fyi, pam air ni memang berada di halaman uma mak aku
yang tinggal sekarang ni hanya rangka yang memang tak boleh nak dibuang
yang lain pulak bapak aku dah bukak n buang coz agak berbahaya untuk budak2 lau main2 kat depan laman uma mak aku tu.

kenangan yang memang tak penah lupa sampai la sekarang ni;
dulu masa baru2 pindah masuk felda kehidupan memang sukar
bak kata pepatah
'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'
sebab tu la wujudnya pam air ni
untuk amik air dari dalam tanah
aku panggil 'air mata air'
air dari S.A.J memang takde la time tu
nak dapatkan sumber air dari sungai n air pam ni
eh ada satu lagi dari perigi
perigi pun ada dok belakang uma tapi dah takle digunakan
air dah kotor
perigi pun dah tak nampak macam perigi dah
lau tgk jadi seram pulak
so mandi ke basuh baju ke memang dari sumber2 ni
kecik2 dulo2 memang tak malu la 
mandi depan uma ker atau mandi kat perigi
selalunya lau pam air kakak aku buat then aku tunggu bawah tpt air kuar
terus mencurah air kuar memang syok ooo
air sejuk n jernih sesangat
kalau mandi kat perigi lak
dok gaduh2 suh angkut air guna baldi dari dalam perigi tu
lau mandi air perigi lak rasa macam tak bersih kot
coz air perigi tu akan masuk semula kedalam perigi melalui celah2 simen yang merekah
takpun air akan turun ke tanah then merasap kedalamnya kan
erm tapi takpe la aku still sihat jugak sampai sekarang kan, Alhamdullilah
selain mandi air perigi n air pam tu
selalu jugak d berkubang dalam sungai
erm memang syok abis la
tapi lek uma pastu kene bising dengan mak
kehkehkehkeh...

ada lagi paling kelakar, korang nak tau?...
bagi aku gelak dulu...
ngeh...ngeh...ngeh...ngeh...
kah...kah...kah...kah...
gini citer nyer...
time tu arwah kakak aku dok gigih belajar nak bawak motor sendiri
then aku ni asyik nak dok bertenggek belakang 
nak dijadikan citer
arwah kakak aku terlebih pulas minyak terus la berdezup..
lalu pulak kat pam air tu
n kebetulan pulak palang tok pam air tu naik tegak macam palang kita nak bayar tol tu
arwah terus menuju ke arah tu
n sempat pulak arwah tundukkan kepala dia lalu bawah palang tu
aku pulak tak pasan
makanya amatla sakti leher aku coz palang tu betul2 kene kat leher aku
n aku pulak tersangkut kat palang tu
arwah pulak terus ke depan bawak motor
erm meraung la aku sekuat hatinya...
sakit memang sakit tau!
kenangan yang memang aku tak penah lupa..
time aku dok menulis ni pun aku still ketawa terkekeh-kekeh
ngeh...ngeh...ngeh....

4 comments:

Unknown said...

hahahahahahahaahahahahaha!!!!!!!! leh terduduk ketawa...leh bayangkan nih...

ZanaNordin said...

uis....byk tul kenangan ngan pam air nie wawit....
kat pam nie ler we'll adik beradik bergayut2an bila time nak mandi tu...

mak aku gigih mengepam..we'll adik beradik gilir2 duduk bawah pam tu...nikmat air dia..sejuk, bersih....

lagi best......bila time mandi ngan kawan2...start memasing bergayut2 kat palang tu....berat kan palang tu..so, kudrat kita time tu kuat mana ler...

kita pam....jiran2 yg lain beratur tunggu turn...

akiratoriza said...

Mama Aisy;
kelakarkan... kihkihkikihkih..

akiratoriza said...

memang indah kenangan lalu kan Zana.. teramatla berharganya... pengalaman juga yang mendewasakan kita..