Insan-Insan Istimewa

Monday, February 28, 2011

Dairi ku Jumaat, Sabtu n Ahad...part 2

Salam..
jom continue citer tadi..
now aku nak story pasal kejadian ari Ahad lak..
ari Ahad aku dapat invitation ke majlis persandingan member satu tempat keje..
time ni pun aku tak pegang kamera coz dok melayan Adam yang baru bangun tido..

gerak dari uma kol 1 tengahari lebih gitu..
janji dengan member opis nak g sekali tapi
jadual aku tersalah time pulak..
jumpa member pun kat selekoh nak masuk ke uma pengantin dah..
sesampai kat situ
mentedarah kenyang-kenyang dulu
coz lepas dari situ nak ke satu tpt lagi..
memang sedap masakan nasi minyak kat uma pengantin 2..
masa aku amik tok Hubby n aku memang penuh satu pinggan..
Hubby siap cakap amboi banyak nyer..
tapi aku tengok pinggan dia pun licin jugak..
serius sedap tang daging masak merah dia 2..
teringat lagi ni..

siap makan barula g jumpa pengantin..
salam pengantin n dapat buah tangan

terus menuju ke kereta n bergerak ke destinasi kedua
iaitu balik kampung
pakcik sebelah my dad wat kenduri doa selamat n tahlil
coz sepupu aku kawin jugak 
tapi wat kecil-kecilan jek..
takde sanding-sanding pun..

sampai uma pakcik aku kol 3 lebih gitu
n terus bergerak ke masjid untuk sesi pernikahan
balik nikah stay kat uma pakcik
masa sesi tukaran wang asing
eh silap
sesi penukaran barang hantaran..
Adam telah melakukan sesuatu yang diluar jangkaan..
tengah my mum dok sibuk menyusun barang-barang hantaran untuk pihak lelaki bawak pulang
Adam pun menyibuk sama
tetiba boleh pulak Adam g amik buah limau dalam bakul buah-buahan 2..
dah la memang buah tak banyak dalam bakul 2
isk memang wat malu jek..
tambah lagi rombongan pihak lelaki memang dok betul2 depan barang-barang hantaran 2
so diorang pun memang menyaksikan kejadian 
dimana Adam telah mencilok sebiji buah limau..
ngeh...ngeh...ngeh..
aku pujuk suh letak balik pun tak jalan..
kang lau paksa kang takut meraung
menangis tak berlagu pulak..
so rela kan jelah..
bebudak bukan dia tau papepun kan..
erm.....

Adam adalah manusia yang paling aktif ketika itu
semua orang nak dibelasah
memang tak makan saman itu budak..
geram jek aku tengok..
kalau boleh semua kengkawan dia nak belasah
sib baik takde adegan tangis-menangis
lau ada memang dah kena la budak itu..
langsung tak hingat dunia
nak mintak susu memang jauh sekali

tu la kan
dok kat uma sarang burung memang tak ramai kawan
tambah tak bebas nak main lari-lari atas tanah n rumput
so bila dah dapat 
dunia memang ana yang punya la...

sampai majlis doa selamat n tahlil sudah
Adam tak abis2 dok kacau bebudak len
majlis selesai jam 10 malam lebih gitu
so kami pun berangkat pulang
dah malam n sok nak keje pulak

kami memang jarang balik dari kampung waktu malam
so Adam agak pelik disitu
sampai cakap yang dia takut coz keadaan sekeliling yang gelap gelita
so aku pun suruh la Adam tido
tido memang yang panjang
sampai atas katil pun still tido lagi
penat kemain la tu

so citer ari ahad pun tamat
~sekian~