Insan-Insan Istimewa

Wednesday, September 21, 2011

Tragedi Syawal....

Salam Syawal korang-korang....
aku telah dilanda sedikit musibah masa awal-awal raya ari tu.. malang memang tak berbau kan,
kisahnya begini
masa tu memang sonok-sonok dok siang ikan, sotong dan udang untuk main bakar-bakars dalam n3 yang aku dah citer minggu lepas kot kat sini.. lepas siap semua bahan-bahan nak dibakar tu kitorang adik-badik dgn mak borak-borak kat situ gak.. abah plak lepas idupkan unggun api, abah nak pasang bumbung sementara sebab matahari dah naik tinggi, kang sapa yang main bakar-bakar tu terbakar sekali bukan sebab kene api tapi sebab kene matahari.. kehkehkeh.. 
jadinya abah amik kayu beruti (korang paham tak??) dan selit antara bumbung stor dengan bumbung uma. takdelah tinggi sangat nak wat bumbung sementara tu.. abah memang dah suh adik CT tolong pegang kayu yang dok atas aku tapi disebabkan dia tak sampai makanya kayu tu pun jatuh atas tangan aku.. nasib baik time tu mak aku sempat mengelak kalau tak memang kayu tu memang akan jatuh atas kepala mak aku.. kitorang yang sedang kusyuk borak-borak ni terus terdiam sebab terkejut... aku yang kene ni lagilah memang tak terkata apa-apa pun.. nak nangis rasa macam tak patut plak sebab takde lah sakit sangat, nak ketawa lagilah tak patut kan.. apa yang aku buat hanyalah tercegang-cegang jek tapi dalam hati memang serba tak keruan, jantung memang rasa berdetik laju sangat aku rasa mungkin sebab terkejut kot... erm bila dah jadi mcam tu semua terus masuk uma tak jadi dah nak borak-borak kat luar sesambil tgk dorang main bakar-bakar ikan, sotong dan udang tu..... 

macam-macam spekulasi yang timbul selepas kejadian tu.. konon-konon kalau lah terkena atas kepala mak aku apalah yang jadi kan, pastu kalau kayu tu terkena kat adik yang kurus kering tu apa yang jadi.. sudahnya nasib baik jugak kayu tu jatuh atas tangan aku yang memang montok memboolat ni, boleh jugak aku tahan sakitnya.. kalau jatuh atas dorang-dorang yang lain tu alamatnya memang ke spital lah gamaknya...

 kayu jatuh atas lengan tangan kiri.. pasan tak kat arrow yang aku buat tu.. bergaris-garis ada 4 line kot... takde luka dan darah takde yang kuar pun, cuma kulit ada terkopek-kopek kecik jek..

 ujung kayu tu terkena kat atas belakang telapak tangan aku plak... ada 2 bintik yang macam nak lebam tu

gambar atas ni disnap keesokan harinya selepas kejadian.. dah nampak dah lebam dia.. besar jugak lebam tu dan baru minggu ni lebam tu betul-betul ilang.. lama jugak nak ilang amik masa 2 minggu.. Alhamdulillah takde rasa sakit pun tapinya atas belakang telapak tangan kanan ni macam timbul jek urat sampai ari ni.. erm kira kecacatan kekal kot... hihihi... 

time tu jugak aku terus teringat yang orang tua-tua selalu pesan.. kalau dalam mood hepi jangan terover hepi sangat, kang nangis... erm kan dah jadi tapi takdelah sampai terjadi adegan nangis-nangis... papepun setiap kejadian ada hikmahnya kan.. Waallahualam...
~sekian~

7 comments:

aanie said...

kayu tu berat ke?? nasib baik xde paku ke apa...tp lebam gak la kan...

misya said...

seb bek tak de apa2.jgn lupa tuamkan tempat yg lebam tu

ZanaNordin said...

uish..nasib baik ler wit..
takpe lah...kita sakit sikit..
janji tak kena kat mak ko...
dah ler kalau kena tu kena kat kepala....

perrhhhggg....gebu nya tangan ko...
putih melepak

akiratoriza said...

aanie;
kayu tu memang berat sebab panjang... Alhamdulillah, takde perkara yg lebih buruk kan...

akiratoriza said...

misya;
mak memang ada suh tuam time kene tu tapi sy tak buat sebab malas.. hihihi.. sekarang dh ok dah..

akiratoriza said...

Zana;
tangan aku gebuss sangat ker???? kuikuikui.... ko tengok lebam ke ko tgk tangan aku...

alexa yussida said...

kalo sy yg kena mau sebulan lebam..kiki..even terlanggar bath tub sikit pon dah 2minggu lebam,timpa kayu cmtu ape tah ag..